گمانه

دربارۀ فلسفه، علم و اندیشه

گمانه

دربارۀ فلسفه، علم و اندیشه

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

مدیریت، سندها و برنامه‌ها و چشم‌اندازهای استراتژیک در زمرۀ تکنولوژی‌ها هستند.

 

در پیش گرفتن اهداف آرمانیِ بی‌نهایت دشوار و احتمالاً غیرعملی و غیرواقع‌بینانه موجب به‌تعویق افتادن آن تا زمان مساعدتر می‌شود. ساخت یک‌بارۀ تکنولوژی‌های کلان به‌دلیل هزینه‌های انسانی و مالی زیادش، موجب دلبستگی جزمی به آن‌ها می‌شود و این امر به نوبه خود امکان نقد و اصلاح آن‌ها را تقلیل می‌دهد. در عوض، به‌کارگیری روش تدریجی اصلاحات و رفع ناکارآمدی تکنولوژی‌ها موجب می‌شود که طراحان و سیاستگذاران تکنولوژی‌ها به‌جای این‌که بکوشند با دلیل‌تراشی اشتباهات خود را موجه جلوه دهند و ثابت کنند همیشه حق با آن‌ها بوده است و همواره در راستای رسیدن به اهداف بلند گام برداشته‌اند، به تلاش و جستجوی خطاهای خود و اصلاح آن‌ها بپردازند و به این ترتیب زمینه مناسبی برای تحقق ظرفیت های مثبت فراهم آورند.

۳۰ شهریور ۹۵ ، ۱۱:۳۹
علیرضا منصوری

کسی منکر این نیست که در همه‌جای دنیا کم و بیش تبعیض‌های دینی و نژادی و جنسیتی در دانشگاه‌ها وجود دارد و به همین دلیل هم قوانینی علیه این تبعیض‌ها وضع شده است، ولی هنوز در پذیرش این‌که علم اساساً و بطور گریزناپذیری درگیر مسائل سیاسی است مقاومت می‌شود. اگر در فعالیت علمی واقعاً بی‌طرفی سیاسی وجود دارد، پس چرا دفاع نهادی و سازمانی از یک نظریۀ علمی وجود دارد؟، چرا باید مهم باشد که فارغ‌التحصیل کدام دانشگاه هستید؟ ورود سیاست به علم یعنی همین!

پس سیاست در فعالیت علمی حضور دارد، منتها باید تلاش کرد این سیاست، به‌جای این‌که فعالیت علمی را به تجارت و معامله بدل کند، واجد ویژگی دموکراتیک باشد
۲۹ شهریور ۹۵ ، ۰۰:۲۵
علیرضا منصوری